Recenze: Maltézská výměna

Papež zemřel a ve Vatikánu se chystá volba jeho nástupce. Existují ale lidí, kteří hodlají volbu ovlivnit. Dotyční se neštítí vůbec ničeho a jejich jediným protivníkem je bývalý tajný agent Cotton Malone.

Američan Steve Berry (1955) vystudoval práva a politologii a poté se dlouhá léta věnoval advokátní praxi. Vždy se zajímal o historii a jeho snem bylo napsat dobrodružný thriller. Jeho prvotinu s názvem Jantarová komnata osmdesátkrát odmítli, než román konečně vyšel. K překvapení všech se kniha vyhoupla mezi nejprodávanější bestsellery. Dnes má Berry na svém literárním kontě řadu úspěšných titulů, v nichž se prolíná historie s konspirací.

Chválu na Berryho pěje i jeho hvězdný kolega Dan Brown, který patří v žánru k naprosté špičce. Upřímně řečeno, Steve Berry mu šlape na paty a řekla bych, že je jen otázkou času, kdy svůj vzor trumfne. Román Maltézská výměna je čtrnáctým dílem volně navazující série z nakladatelství Domino a my se v něm znovu setkáme s právníkem a dobrodruhem Cottonem Malonem. Budeme ho sledovat v jeho životní roli, protože na jeho bedrech neleží jen volba nového papeže.

Upřímně řečeno, Malone čelí mocným nepřátelům a odhalí něco, co může přepsat celé církevní dějiny. Ostatně, kdo jiný by dokázal zachránit své bližní s takovým šarmem a lehkostí než právě Cotton Malone? Kdysi si vybudoval úspěšnou kariéru v tajných službách, ale nyní provozuje nenápadné knihkupectví v Dánsku. Protože ve svém oboru platí za eso, různé agentury si ho najímají na práci. A nutno podotknout, že jde většinou o práci pěkně špinavou. Zápletka knihy se týká volby nového papeže.

Berry geniálně smíchal historická fakta s fikcí a výsledný příběh působí velmi věrohodně. Na své si přijdou fanoušci konspiračních teorií i špionážních románů. Hodně důležitá je tady politika a náboženství. Pokud nebyl dějepis vaším oblíbeným předmětem, vůbec nic se neděje. Berry vás zábavnou formou poučí o tom, co se stalo, a díky svému vypravěčskému umění se přenesete do druhé světové války, ale i do dob, kdy vznikaly církve.

Téma a pointa Maltézské výměny jsou velmi ožehavé a menší autor by si na nich vylámal zuby, ale Berry opět prokázal, že je profík. Maltézská výměna je čtivý a strhující thriller s hrdinou, na kterém si vytvoříte závislost. Berry je bravurní vypravěč a jeden z mála, který mě dokáže nadchnout i popisnými pasážemi. Maltézskou výměnu si prožijete na vlastní kůži a autorův styl si budete vyloženě užívat. Příběh je plnokrevným špionážním thrillerem s napínavými zápletkami a vpravdě senzačním koncem.

V knize se to hemží lháři a intrikáři všeho druhu a je téměř nemožné uhádnout, komu můžete důvěřovat. Steve Berry nepotřebuje kýčovitá schémata ani patetické scény k tomu, aby si získal váš zájem. On prostě vypráví příběh a vy se v jedné chvíli přistihnete přitom, že mu visíte na rtech a zadržujete dech. Cotton Malone si pro vás připravil řadu překvapení a vy se možná dozvíte, jak to tehdy doopravdy bylo. Anebo je to celé jen kouzelnický trik?